Menadžment u globalnom okruženju
Profesor: prof. dr Mladen Milić
Profesor: prof. dr Mladen Milić
U cilju razumevanja kompleksne materije menadžmenta u gobalnom okruženju definisani su pojmovi kao što su globalizacija, međunarodno poslovanje, globalno poslovanje, multinacionalne i globalne kompanije, i drugi pojmovi koji se pojavljuju u sklopu izučavanja savremenog menadžmenta u uslovima globalnog poslovanja. Navedene su osnovne karakteristike i podele ovih aktivnosti, uz ilustracije i podatke.
Osnovni izazovi menadžmenta današnjih organizacija ogledaju se u postizanju i održavanju konkurentnosti i preuzimanju odgovornosti za „globalno“ angažovanje u razvijanju potrebnih znanja i veština neophodnih za profesionalno delovanje i poslovni uspeh na globalnom tržištu.
Radi boljeg razumevanja uticaja globalizacije na međunarodno poslovanje potrebno je objasniti pojavu i pojam globalizacije, raspraviti o pozitivnim i negativnim stranama globalizacije, kao I ukazati na karakteritike poslovanja u uslovima globalizacije.
Globalizacija u širem smislu predstavlja kontinuirano povezivanje svetske ekonomije i zajedničko delovanje organizacija i nacija radi rešavanja problema koji su svojstveni globalnom okruženju. Svet sve više postaje jedinstveno i dostupno tržište za svako aktivno i konkurentno preduzeće, što će se u ovom poglavlju i analizirati.
Radi boljeg razumevanja globalnog poslovnog okruženja potrebno je objasniti značaj i ulogu menadžera, koji da bi uspešno odgovorili na izazove i zahteve globalne ekonomije potrebno je da budu informisani, komunikativni, obrazovani, stručni u poslu kojim se bave, tolerantni i spremni da premošćuju kulturne razlike i prepreke nastale iz različitosti sveta i shvatanja.
Globalizacija tržišta se odnosi na konvergenciju (približavanje) preferencija kupaca na tržištima širom sveta, o čemu će u ovom poglavlju biti više reči, uz navođenje prednosti globalizacije tržišta i primera iz prakse.
Student ima dva kolokvijuma kojima pristupa online putem, a radi sigurnosne provere indentiteta svakog studenta, neophodan je video poziv. U ovoj datoteci student pristupa polaganju prvog kolokvijuma. Pitanja su u obliku višestrukog izbora (multiple choice). Student može ostvariti 60 poena putem kolokvijuma (svaki kolokvijum vredi 30 poena).
U cilju razumevanja i znacaja multinacionalnih i globalnih kompanija za poslovanje u globalnom okruženju, u ovom poglavlju će biti predstavljena definicija, prednosti i nedostaci ovih kompanija i njihov uticaj u savremenom globalnom poslovanju, kao i razlike između multinacionalnih i globalnih kompanija (I deo).
U cilju razumevanja i znacaja multinacionalnih i globalnih kompanija za poslovanje u globalnom okruženju, u ovom poglavlju će biti predstavljena definicija, prednosti i nedostaci ovih kompanija i njihov uticaj u savremenom globalnom poslovanju, kao i razlike između multinacionalnih i globalnih kompanija (II deo).
Poznavanje globalnog okruženja menadžerima omogućava da koriste prilike koje postoje na međunarodnim tržištima kao i da se nose s pretnjama na koje nailaze na tim tržištima. Na poslovanje utiču: ekonomski faktori, zakonodavni faktori, politički faktori, društveno-kulturni faktori, regionalne ekonomske integracije, globalne institucije.
U cilju ostvarivanja uspešnih poslovnih rezultata na globalnom tržištu, neophodno je razmotriti koje su to karakteritike uspešnih globalnih vođa, od kojih izdvajama globalno razmišljanje, uvažavanje različitosti, shvatanje važnosti tehnologije, izgradnja partnerskih odnosa, razvoj zaposlenih...
U savremenoj civilizaciji koju karakteriše nagli razvoj informacione tehnologije, upravljanje različitostima dobija na značaju, jer od poznavanja i uvažavanja drugih kultura u velikoj meri zavisi uspešnost ukupnog poslovnog procesa. U svetu globalne ekonomije, kultura postaje jedan od vodećih faktora koji se uvažava u poslovnom svetu, zbog čega se mora izučavati (I deo).
U savremenoj civilizaciji koju karakteriše nagli razvoj informacione tehnologije, upravljanje različitostima dobija na značaju, jer od poznavanja i uvažavanja drugih kultura u velikoj meri zavisi uspešnost ukupnog poslovnog procesa. U svetu globalne ekonomije, kultura postaje jedan od vodećih faktora koji se uvažava u poslovnom svetu, zbog čega se mora izučavati (II deo).
Poznavanje kultura različitih zemalja, naših poslovnih partnera, može koristiti kao faktor konkurentske prednosti i pomoći u prevazilaženju međukulturnih nerazumevanja, definisanju globalnih strategija i postizanju ukupnih rezultata. Zbog toga treba analizirati faktore koji ukazuju na najuticajnije kulturne klasifikacije i njihove teorijske i praktične posledice za celokupnu istraživačku oblast, ali i neposredno funkcionisanje multinacionalnih kompanija.
Student ima dva kolokvijuma kojima pristupa online putem, a radi sigurnosne provere indentiteta svakog studenta, neophodan je video poziv. U ovoj datoteci student pristupa polaganju drugog kolokvijuma. Pitanja su u obliku višestrukog izbora (multiple choice). Student može ostvariti 60 poena putem kolokvijuma (svaki kolokvijum vredi 30 poena).