Opšta sekcija
DOBRODOŠLI NA KURS "POSLOVNO PRAVO"
Osnovni cilj ovog predavanja jeste da:
Poslovno pravo je nova grana prava koja se pojavila u poslednjim decenijama dvadesetog veka. Poslovanje u savremenom okruženju zahvaljujući specifičnom skupu pravnih normi, institucija i principa kojima se regulišu poslovni odnosi koji nastaju između subjekata koji stupaju u poslovni odnos, prevazišli su okvire Trgovinskog ili Privrednog prava, kako se često ova grana prava i naziva.
Osnovni cilj ovog pradavanja jeste da:
Predmet Poslovnog prava obuhvata materiju koja je složena, kompleksna i podložna brzim promenama koje su proizvod intenzivnog razvoja poslovanja. Predmet izučavanja ove naučne discipline jesu privredna društva, hartije od vrednosti i različite vrste ugovora u privredi.
Osnovni cilj ovog predavanja jeste:
Formalni izvori Poslovnog prava mogu da budu domaći i međunarodni. Neki od najvažnijih domaćih izvora prava su: zakoni, podzakonski akti, ugovori, običaji, uzanse, sudska praksa, dok se kao međunarodni izvori najčešće pominju: međunarodne konvencije, preporuke, direktive i međunarodno običajno pravo.
Osnovni ciljevi ovog pradavanja su da:
Subjekti Poslovnog prava su svi subjekti koji mogu da se pojave u poslovnim odnosima. To su država, pojedinci, međunarodne organizacije, privredna društva i mnogi drugi koji će biti izučavani u ovoj tematskoj jedinici.
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
U svakodnevnoj komunikaciji pojam poslovne organizacije opšte je prisutan termin. On obuhavata različite pojmove koji određuju različite forme poslovih udruženja: kompanije, preduzeća, korporacije, firme, ortaluke, društva, partnerstva itd. Ono što je zajedničko svim ovih formama je da predstavljaju pravna lica, koja kao organizovani kolektivi osoba, ostvaruju dozvoljenu, legalnu delatnost, odnosno cilj kojim je pravnim poretkom priznato svojstvo subjekta prava, kao i sposobnosti da budu nosioci prava, obaveza i odgovornosti.
Osnovni cilj ovog predavanja jeste da:
Pod pojmom poslovne organizacije podrazumevamo različite vrste privrednih društava koje su poznatije kao kompanije, preduzeća, korporacije, firme, ortaluke, društva, partnerstva i slično. Ono što je karakteristika svih ovih vrsta privrednih društava jeste da pripadaju ili društvima lica ili društvima kapitala.
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
Ponašanje poslovnih organizacija zavisi od načina obavljanja njihove delatnosti i načina njihovog poslovanja. Delatnost je skup aktivnosti vezanih za poslovanje, promet roba ili vršenje usluga koje jedna poslovna organizacija obavlja radi sticanja profita. Svaka poslovna organizacija, prema zakonu koji reguliše klasifikaciju delatnosti, definiše jednu ili više aktivnosti koje će obavljati. Ove aktivnosti mogu imati karakter osnovnih ili sporednih aktivnosti, gde su osnovne delatnosti obavezne pri registraciji, a dok sporedne nisu. Neke vrste delatnosti zahtevaju ispunjavanje posebnih uslova i posebna ponašanja na tržištu.
Student ima dva kolokvijuma kojima pristupa online putem, a radi sigurnosne provere indentiteta svakog studenta, neophodan je video poziv. U ovoj datoteci student pristupa polaganju prvog kolokvijuma. Pitanja su u obliku višestrukog izbora (multiplechoice) ili student ima mogućnost oceniti neku tvrdnju kao tačnu ili netačnu. Student može ostvariti 60 poena putem kolokvijuma (svaki kolokvijum vredi 30 poena).
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
U pravnoj teoriji uobičajeno je shvatanje da se prava intelektualne svojine dele na dve velike grupe: autorsko pravo i prava srodna autorskom pravu, sa jedne strane, i prava industrijske svojine sa druge strane. Prilikom poslovanja i svakodnevnim sprovođenjem svojih aktivnosti, poslovne organizacije industrijska odnosno intelektualna prava ili koriste, ili primenjuju, ili štite ili stvaraju i slično.
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
Hartije od vrednosti su pismene isprave čiji zakoniti imalac može ostvariti neko subjektivno građansko pravo označeno na hartiji. Zakoniti imalac hartije je lice koje je kao imalac prava označeno na samoj hartiji, odnosno na koje je hartija uredno preneta, dok je obavezno lice izdavalac hartije.
Osnovni ciljevi ovog predavanja jesu da:
Ugovori privrednog poslovanja ili ugovori robnog prometa su ugovori koje u obavljanju privrednih delatnosti zaključuju preduzeća i drugi subjekti poslovnog prava. Ovi ugovori se nazivaju još i ugovori u privredi, trgovački ugovori, i slično. Ugovor u opštem smislu je saglasnost izjava volja ugovornih strana kojim se želi postići određeno obligaciono dejstvo. Ugovora u teoriji i praksi razlikujemo mnogo vrsta.
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
Uz pomoć savremene informacione tehnologije moguće je pratiti transakcije i obavljati trgovinu na skoro svim finansijskim tržištima sveta, 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji. Globalizacija i internetizacija finansijskih tržišta su zapravo proces integracije nacionalnih tržišta u jedno internacionalno finansijsko tržišta. U ovakvom ambijentu, privrednim subjektima pruža se mogućnost za brže prikupljanje slobodnih finansijskih sredstava i izvan granica svoje nacionalne privrede.
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
Pravila ponašanja privrednih društava na tržištu u današnjem poslovnom svetu jasno su određena i samo one organizacije koje se pridržavaju tih pravila ustaljenih na osnovu poslovne etike mogu uspešno poslovati. Sticanje poverenja klijenata, kao i zaposlenih, upravo se postiže na taj način. Pored toga, zaštita interesa potrošača sve više interesuje kako državu tako i različita nevladina udruženja, pa se sve više akcenat stavlja i na ovu oblast.
Osnovni ciljevi ovog predavanja su da:
U poslovnom svetu top manadžment mora da vodi računa o smanjenju troskova. Stoga je najbolji način za postizanje maksimalnog učinka upravo primena elektronsog poslovanja. Primenu ovog načina poslovanja privrednim društvima nametula je razvijena informatička moć društva, kao i vremenska ograničenost obavljanja raznovrsnih transakcija. Uz elektronsko poslovanje brže se pretražuju proizvodi i usluge koje nude privredna društva, olakšana je kupovina i prodaja, omogućeno arhiviranje velike količine podataka na malim prostorima i slično. Poslovanje privrednih društava u današnjem vremenu nemoguće je zamisliti bez primene elektronskog poslovanja.
Student ima dva kolokvijuma kojima pristupa online putem, a radi sigurnosne provere indentiteta svakog studenta, neophodan je video poziv. U ovoj datoteci student pristupa polaganju drugog kolokvijuma. Pitanja su u obliku višestrukog izbora (multiplechoice) ili student ima mogućnost oceniti neku tvrdnju kao tačnu ili netačnu. Student može ostvariti 60 poena putem kolokvijuma (svaki kolokvijum vredi 30 poena).