Uvodna sekcija (tematski format)

  • Opšta sekcija

  • Uvodno predavanje

    U cilju razumevanja kompleksne materije međunarodnog poslovanja definisani su pojmovi kao što su međunarodno poslovanje, spoljnotrgovinsko poslovanje, međunarodna trgovina, spoljna trgovina, međunarodno kretanje kapitala, međunarodne investicije, međunarodni transfer tehnologije, međunarodni privredni ugovori, i drugi koji se pojavljuju u sklopu međunarodnog poslovanja. Navedene su osnovne karakteristike i podele ovih aktivnosti, uz ilustracije i podatke.

  • Teorijski aspekti međunarodnog poslovanja

    Radi boljeg razumevanja oblasti međunarodnog poslovanja potrebno je upoznati se sa osnovnim teorijama iz ove oblasti. Kako u ekonomskoj nauci, za sada, nema saglasnosti po pitanju teorije koja adekvatno i sveobuhvatno objašnjava međunarodno poslovanje i faktore koji opredeljuju odluke privrednih subjekata da posluju sa inostranstvom, prezentirane su osnovne teorije iz oblasti međunarodne trgovine, međunarodnog kretanja kapitala (međunarodnog direktnog investiranja), internacionalizacije poslovanja firmi i platog bilansa.

  • Konkurentnost u savremenim uslovima poslovanja

    U savremenoj, sve više otvorenoj i integrisanoj svetskoj ekonomiji, konkurentnost zauzima središnje mesto u ekonomskim strategijama, kako razvijenih tako i zemalja u razvoju. Da bi jedna nacionalna privreda bila konkurentnija u odnosu na privrede drugih zemalja, država treba da preduzima odgovarajuće mere makroekonomske politike, koje omogućavaju osnovnim privrednim subjektima, odnosno kompanijama, da sprovode mere mikroekonomske politike sa kojim mogu da postignu najbolju moguću konkurentnost na svetskom tržištu. Iz tog razloga se u ovom poglavlju, analizira značaj mikro i makrokonkurentnosti, kao i značaj međunarodnih pokazatelja konkurentnosti formiranih na osnovu izveštaja Svetskog ekonomskog foruma, Instituta za razvoj menadžment i Svetske banke.

  • Multinacionalne kompanije

    Značajan deo međunarodnog poslovanja realizuje se od strane multinacionalnih kompanija (MNK) ili uz njihovo učešće, a posebno kada su u pitanju međunarodna trgovina i strane direktne investicije (SDI), odnosno međunarodne direktne investicije (MDI). Pošto su MNK i direktne investicije u inostranstvo međusobno tesno povezane i isprepletane, objašnjen je pojam MNK, njihova podela i način organizovanja, kao i osnovna ekonomska logika poslovanja MNK.

  • Strategija multinacionalnih kompanija

    Međunarodne ili multinacionalne kompanije grade svoju konkurentsku prednost na niskim troškovima i visokom kvalitetu koji postižu poslovanjem širom sveta i korišćenjem jeftinih, a kvalitetnih resursa ili izmeštanjem određanih aktivnosti iz matične u neku drugu državu. Međutim, potrebe potrošača nisu uvek iste u različitim državama, državna regulativa takođe može otežati poslovanje na različitim tržištima. Zbog toga, MNK često moraju prilagođavati svoje proizvode prilikom nastupa na određenom tržištu. Iz tog razloga, predstavićemo osnovne strategije koje multinacionalne kompanije koriste kako bi opstale na globalnom tržištu, kao i faktore koji utiču na izbor odgovarajuće strategije.

  • Organizaciona struktura MNK

    U svojoj težnji da postanu bolji globalni, multinacionalne kompanije se suočavaju sa sve kompleksnijim problemima, zbog čega je potrebno proučiti neke od glavnih komponenata organizacione strukture, kao što su: organizacioni dizajn (način na koji se organizacije dele na podjedinice), načini koordinisanja podjedinica i menadžment znanja (mogućnost organizacije da upravlja informacijama i znanjem). Iz tog razloga, predstavićemo funkcionalni organizacioni dizajn MNK, međunarodnu diviziju, geografsku organizacionu strukturu u svetu, globalnu proizvodnu strukturu, matričnu i transnacionalnu mrežnu strukturu.

  • Izbor nacina ulaska na međunarodno tržište

    Multinacionalne kompanije imaju više opcija u svom procesu plasiranja i prodaje proizvoda ili usluga na međunarodnom tržištu, a strategije koje se bave izborima u vezi ulaska na

    međunarodno tržište, zovu se ulazne strategije. Postoji nekoliko najzastupljenijih ulaznih strategija za multinacionalne kompanije, koje su u ovom poglavlju predstavljene i to su: izvoz, licence, franšize, strateške alijanse i direktne strane investicije.

  • Prvi kolokvijum

    Student ima dva kolokvijuma kojima pristupa online putem, a radi sigurnosne provere indentiteta svakog studenta, neophodan je video poziv. U ovoj datoteci student pristupa polaganju prvog kolokvijuma. Pitanja su u obliku višestrukog izbora (multiple choice). Student može ostvariti 60 poena putem kolokvijuma (svaki kolokvijum vredi 30 poena).


  • Strane direktne investicije

    SDI predstavljaju takav oblik ulaganja kapitala koji obezbeđuje stranom investitoru sticanje prava svojine, kontrole i upravljanja po osnovu uloženog kapitala. Radi ostvarivanja sveobuhvatnijeg uvida u oblast SDI, a posebno sa institucionalnog aspekta, materija o SDI je prezentirati koristeći metodologiju i odrednice UNCTAD-a, MMF-a i OECD- a u vezi toga, koje imaju dosta sličnosti, ali postoje i izvesne razlike.

  • Ofšor poslovanje i Carine i porezi u međunarodnom poslovanju

    Poslednjih decenija veliki deo međunarodnog poslovanja realizuje se preko ofšor kompanija zbog olakšica (poreskih, deviznih, spoljnotrgovinskih, itd.) koje ove kompanije pružaju, tako da se ovde navode bitne informacije o ofšor kompanijama, ofšor centrima i uopšte ofšor načinu poslovanja.

    Carine i porezi su prisutni kako u domaćem privrednom poslovanju, tako i u međunarodnom privrednom poslovanju. Ekspanzija prekogranične trgovina i osnivanja preduzeća u inostranstvu aktuelizovala je značaj problematike carina i poreza za međunarodno poslovanje, posebno sa aspekta upravljanja poreskim opterećenjem na nivou međunarodnih poslovnih grupacija. U ovom poglavlju pružaju se osnovne informacije o carinama i porezima relevantnim za međunarodno poslovanje.

  • Upravljanje rizikom u međunarodnom poslovanju

    Međunarodno poslovanje skopčano je sa brojnim rizicima koje treba poznavati kako bi se na odgovarajući način upravljalo njima. Četiri su osnovna rizika kod međunarodnog poslovanja: rizik izbora (pogrešne) poslovne strategije, rizik u izboru stranog poslovnog partnera, rizik deviznog kursa i rizik zemlje (države) sa kojom se posluje i u kojoj se posluje. Prezentirane su osnovne mere zaštite od ovih rizika. Zbog značaja za međunarodno poslovanje u ovom kontekstu još je obrađeno osiguranje robe u međunarodnom transportu i arbitraža kod međunarodnih sporova.

  • Plaćanja i dokumentacija u međunarodnom poslovanju

    Međunarodno poslovanje se bazira na raznim instrumentima plaćanja i relativno obimnoj dokumentaciji koja je potrebna za realizaciju posla. U ovom poglavlju u osnovnim crtama prezentirani su osnovni instrumenti međunarodnog platnog prometa i dokumenti koji se sreću u međunarodnom poslovanju.

  • Kultura i međunarodno poslovanje

    U svetu danas egzistiraju različite kulture, pa je sa stanovišta međunarodnog poslovanja veoma značajno razumeti njihov uticaj na razmišljanje, verovanje, ponašanje, percepciju,

    stavove menadžera, na njihove stereotipe, ideologiju, na pristup formulisanju strategije, na odlučivanje, stav prema riziku, na odnos prema saradnji tj. konkurenciji, na orijentisanost na stabilnost ili na inovativnost i sklonost ka promenama. Zbog toga su u ovom poglavlju predstavljeni osnovni pojmovi i komponente nacionalne kulture, kao i dva osnovna okvira za

    razumevanje razlika u kulturama, a to su Hofstedov model nacionalnih kultura i GLOBE.

  • Etičko i društveno odgovorno poslovanje MNK i Značaj novih teh. i inovacija za međ. poslovanje

    Na svom putu da se bolje pozicioniraju na globalnom tržištu, multinacionalne kompanije suočavaju se sa različitim izazovima. Trudeći se da što bolje razumeju lokalna tržišta i uslove poslovanja na njima, moraju da izađu na kraj i sa sve većim kontrolama i analizama njihovog rada i poslovnih navika. Međunarodna etika i društvena odgovornost glavni su problemi sa kojima se multinacionalne kompanije hvataju u koštac. Tri glavna problema o kojima se najviše razmatra u kontekstu društveno odgovornog poslovanja su predstavljena u ovom poglavlju, a to su prava radnika, zaštita životne sredine, mito i korupcija.

    Međunarodna trgovina obezbeđuje brži i lakši transfer tehnologije između zemalja na različitim krajevima sveta. Takav način funkcionisanja i poslovanja preduzeća, tj. transfer tehnologije donosi preduzeću brojne prednosti i olakšava mu razvojni put. Razvojno orijentisana preduzeća koja u konkurentskoj trci žele zauzeti prva mesta moraju konstantno da se menjaju, inoviraju i usvajaju nova znanja, nove tehnologije i inovacije, zbog čega će u ovom poglavlju upravo ti pojmovi biti prezentovani.

  • Drugi kolokvijum

    Student ima dva kolokvijuma kojima pristupa online putem, a radi sigurnosne provere indentiteta svakog studenta, neophodan je video poziv. U ovoj datoteci student pristupa polaganju drugog kolokvijuma. Pitanja su u obliku višestrukog izbora (multiple choice). Student može ostvariti 60 poena putem kolokvijuma (svaki kolokvijum vredi 30 poena).